Artykuł
Szkoła Podstawowa im. Józefa Lipskiego w Szczurach
| |
Adres | Szczury 38, 63- 410 Ostrów Wlkp. |
Numer telefonu | 62- 734-87-95 |
Obwód szkoły obejmuje miejscowości | cz. Będzieszyna, Biniew, Górzenko, Górzno, Szczury |
sp.szczury@onet.pl | |
Strona internetowa | |
Dyrektor | Karol Hoffman |
Historia szkoły
Szkoła Podstawowa w Szczurach funkcjonuje w pałacu Lipskiego od roku 1949, kiedy to adoptowano go na szkołę. Historia szkolnictwa na tym terenie sięga jednak roku 1823 i wiąże się z hrabią pułkownikiem Walentym Skórzewskim, który właśnie wybudował dom blisko kościoła parafialnego i zamienił go na szkołę. Drugi budynek szkoły w Szczurach wzniesiono w 1895 roku i istnieje on do dziś, choć zmieniali się jego właściciele. W roku 1898 od spadkobierców Skórzewskich majątek Szczury odkupiła Zofia Lipska, a w 1927 roku dziedzicem został Józef Lipski. W latach 1923 - 1925 wybudował on dla siebie pałac, w którym nigdy na stałe nie zamieszkał.
Kierownictwo szkoły w latach 1949 - 2014
1.Pani Maria Mrozek od 1.09.1949 do 15.10.1954 (przejście do pracy w resorcie Ministerstwa Sprawiedliwości)
2.Pan Kazimierz Światły od 16.10.1954 do 1978
3. Pan mgr Lech Wawrzyniak od 1.08.1978 do 21.08.1982 (powołany na stanowisko Gminnego Dyrektora Szkół ds. Wychowawczych w Ostrowie Wlkp.)
4. Pani mgr Anna Marcinek od 1.09.1982 do 30.08.1984
5. Pani mgr Bernadetta Jaszczyk od 1.09.1984 - 31.08.2014
6.Pan mgr Karol Hoffman od 1.09.2014 r. - nadal
W czasie II wojny światowej budynek zamieniono na biuro, warsztaty i magazyny. Po wojnie, od roku 1948, pałac remontowano, by mogła w nim funkcjonować szkoła. Mając na uwadze 60-lecie szkoły i ostatniego właściciela budynku, w którym się ona znajduje społeczność szkolna zdecydowała wybrać na patrona ostatniego dziedzica, wielkiego patriotę, polityka, dyplomatę i ambasadora RP w Berlinie w latach 1933 - 1939.
Dnia 26 września 2009 roku patronem Szkoły Podstawowej w Szczurach został Józef Lipski, który w sposób symboliczny powrócił do Ojczyzny, do swych korzeni i posiadłości, by swym życiem, działalnością i cechami charakteru stanowić fundament pracy wychowawczej przyszłych pokoleń.